Polska jest największym importerem zielonej kawy w Europie Wschodniej i dziewiątym co do wielkości na całym kontynencie. I choć do tej pory nasz rynek był zdominowany przez kawę rozpuszczalną i mieloną, to branża speciality systematycznie rośnie w siłę, dając ciekawe możliwości rozwoju – zarówno lokalnym palarniom, jak i samym konsumentom zainteresowanym pogłębianiem swojej wiedzy z zakresu alternatywnych metod parzenia kawy.
W 2022 roku udział rynków europejskich w światowej branży kawy specialty wyniósł już ponad 30%. Kluczowymi graczami są tu oczywiście kraje skandynawskie, czyli Szwecja, Dania i Norwegia, w których kawa przelewowa cieszy się ogromną popularnością. Skandynawowie przodują też w ilości spożywanej kawy na jednego mieszkańca – dla przykładu w Finlandii to nawet 12 kg na osobę w skali roku.
Rosnące zainteresowanie wysokiej jakości ziarnami specialty znacząco przyczyniło się do rozwoju tego segmentu rynku, szczególnie w Europie Zachodniej. Kawiarnie specjalizujące się w serwowaniu przelewów zanotowały więc znaczny wzrost, także w Polsce. Chociaż nadal nie można mówić w naszym kraju o wejściu specialty do świadomości przeciętnego konsumenta, to grupa smakoszy alternatyw stale się powiększa.
Jest to widoczne zarówno w liczbie otwieranych kawiarni z kawami przelewowymi, jak i w rosnącej świadomości konsumentów na temat jakości ziaren. Coraz więcej Polaków poszukuje wysokiej jakości, dobrze przygotowanej kawy, co przekłada się na wzrost popularności kawiarni oferujących coffee specialty czy rzemieślniczych palarni, zaopatrujących lokalny rynek i prowadzących sprzedaż internetową.
Co ciekawe, kawiarnie z kawami przelewowymi nie są już domeną wyłącznie dużych miast. Za sprawą sieci, takich jak np. the White Bear Coffee, oferta specialty trafia także do mniejszych miejscowości – Giżycka, Łomży, Suwałk, Kalisza czy Ostrowa Wielkopolskiego.
To wyraźnie pokazuje, że rynek specialty jest rynkiem z dużym potencjałem, w którym istnieje wiele biznesowych nisz do zagospodarowania przez pasjonatów kawy. Potwierdzają to analizy, z których wynika, że rynek specialty w Europie będzie rósł w tempie ponad 11% od 2023 do 2030 roku, osiągając wartość ponad 51,404 milionów dolarów w 2030 roku.
Co zatem czeka nas w niedalekiej przyszłości?
Rosnąca świadomość konsumentów na temat zrównoważonego rozwoju z pewnością będzie się przekładać na większy nacisk na etyczne źródła kawy i przejrzystość łańcucha dostaw. Kupujących interesuje bowiem nie tylko jakość ziaren, ale także to, jak i gdzie są one uprawiane, czy pracownicy są traktowani sprawiedliwie, a praktyki rolnicze są zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju.
W związku z tym kawiarnie i małe palarnie będą kontynuować inwestowanie w edukację konsumentów, organizując warsztaty, degustacje i cuppingi, które pomagają budować głębsze zrozumienie sensoryki i doskonalić umiejętności baristyczne. Będą także dążyć do indywidualizacji doświadczeń swoich gości, np. poprzez inwestycje w nowe technologie, jak aplikacje mobilne.
Ciekawym zjawiskiem jest ponadto popularność kaw z dodatkami funkcjonalnymi, takimi jak adaptogeny, witaminy, a nawet CBD. Konsumenci poszukujący dodatkowych korzyści zdrowotnych będą coraz silniej zainteresowani kawami, które oferują coś więcej niż tylko pobudzenie.
Twój koszyk aktualnie jest pusty.